In de stad Den Haag in Nederland wonen meer dan 370.000 mensen. Het herbergt een groot aantal onderwijsinstellingen zoals scholen, instellingen voor hoger onderwijs en onderzoekscentra. Deze stad is ook de thuisbasis van de Europese School van Den Haag die meer dan 1350 leerlingen uit meer dan 50 landen opvangt. Een van de oudste scholen in Den Haag is de Vrije Universiteit, die in 1817 werd opgericht door William Louis Dutuit. De behoefte aan remedial teaching is in alle academische sectoren benadrukt, vooral in wiskunde & statistiek en EFL/ESL-klassen. De meeste docenten beschikken echter niet over voldoende kennis om remedial teaching effectief toe te passen. Deze blogpost wil licht werpen op praktische stappen die in de klas kunnen worden genomen om remedial teaching effectief te implementeren:
De rol van remediëring in het onderwijs
De rol van remediëring in het onderwijs verschilt per omgeving. Remedial teaching in Den Haag is de rol van remediëring het bieden van extra hulp aan leerlingen die moeite hebben met de stof. Studenten die bijvoorbeeld zwak zijn in wiskunde of wetenschap kunnen extra hulp krijgen om de concepten beter te begrijpen. In meer algemene zin is remediëring gedefinieerd als "het proces van extra ondersteuning bieden aan mensen die dat nodig hebben". Buiten de academische context kan remediëring worden gedefinieerd als het proces van hulp aan mensen met een vaardigheidstekort.
Remediërende materialen en activiteiten
Er zijn veel manieren om remediërende hulp te bieden in de klas. Het is belangrijk om de juiste aanpak te vinden die past bij de leerlingen en de lesstof. In lessen wiskunde en statistiek kunnen leerlingen die zwak zijn in basisbegrippen remediërend materiaal krijgen, zoals oefenopgaven en modellen om hen te helpen de stof te begrijpen. Evenzo kunnen in een Engelse les leerlingen die moeite hebben met basisgrammatica en woordenschat korte oefeningen krijgen die op elkaar voortbouwen om hen te helpen een hoger niveau van spreekvaardigheid te bereiken. In elk van deze gevallen is het doel van remediërend materiaal de leerlingen te helpen een hoger niveau van begrip te bereiken.
Remedial teaching strategieën
Er zijn bepaalde onderwijsstrategieën die kunnen worden gebruikt om remediërende hulp in de klas toe te passen. Een van de nuttigste strategieën is het gebruik van een "uitdaging en ondersteuning"-methode. Bij deze methode geeft de leraar een uitdaging aan de leerlingen, die een laag kennisniveau hebben, en begeleidt hen dan om de oplossing zelf uit te werken. De leerkracht biedt dan hulp aan leerlingen die dat nodig hebben. De uitdagings-ondersteuningsmethode is nuttig voor leerlingen die zwak zijn in basisbegrippen.
Sluiting
Zoals uit het bovenstaande blijkt, is het implementeren van remedial teaching in de klas geen moeilijke taak. Met de juiste materialen en onderwijsstrategieën is het mogelijk leerlingen met moeilijkheden te helpen een hoger begripsniveau te bereiken. Remedial teaching kan relevant worden gemaakt voor de doelstellingen door het op te nemen in een bredere strategie om extra hulp te bieden aan leerlingen met problemen en het onderwerp interessanter te maken. Dit zal ervoor zorgen dat het materiaal niet alleen "slepend" is, maar dat het boeiend en interessant is voor de leerlingen.